Dé checklist voor het starten van je eigen onderneming
26-09-2017
Heb jij de droom om je eigen restaurant, lunchroom of café te beginnen? Wij van PFC Horeca zullen je hier alleen maar mee aanmoedigen en ondersteunen op administratief gebied. Voordat je gaat starten zijn er negen punten waar jij als startende horecaondernemer even bij stil moet staan. Loop deze checklist af en je bent weer op de hoogte van de laatste wetgeving en regels die op je pad kunnen komen!
1. Inschrijving bij Kamer van Koophandel
Iedereen die een horecabedrijf gaat starten of voor zichzelf wil beginnen is verplicht om zich in te schrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK).
2. Het bestemmingsplan van de locatie
Controleer bij de gemeente of de locatie die je voor ogen hebt binnen het bestemmingsplan past. Is dit niet het geval? Probeer dan het bestemmingsplan te wijzigen!
3. Omgevingsvergunningen
Voordat je open gaat is het verstandig om te kijken in hoeverre je omgevingsvergunningen nodig hebt. Zo is er bijvoorbeeld een omgevingsvergunning voor bouwen en brandveilig gebruiken waar je rekening mee moet houden. Bij het omgevingsloket online kun je erachter komen welke situatie bij jou van toepassing is.
4. Milieu
Neem contact op met de gemeente voor alles op gebied van milieubeheer. Er zijn speciale voorschriften waar iedere horecaondernemer mee te maken krijgt. Voorbeelden hiervan zijn geluid, energie en afvalstoffen.
5. Exploitatievergunning
In een aantal gemeenten heb je exploitatievergunning nodig voor het starten van een horecaonderneming. De voorwaarden hebben te maken met openbare orde, veiligheid en zedelijkheid in de omgeving van openbare inrichtingen. Je gemeente kan je hier meer over vertellen.
6. Goedgekeurde hygiënecode
Hygiëne is een van de meest belangrijke dingen in de horeca. Het is dus ook niet zo gek dat je als ondernemer moet beschikken over een HACCP-plan, waarin eenvoudig wordt omschreven hoe je de hygiëne en voedselveiligheid kunt bewaken.
7. Vergunningen
Drank- en alcoholvergunning. In deze wet is de regelgeving over de verkoop van alcohol in Nederland vastgesteld. Als horecaondernemer moet je je goed aan de gestelde regels houden.
-
Terrasvergunning. Als je een terras wilt plaatsen op jouw terrein zal je in veel gevallen eerst een terrasvergunning bij de gemeente moeten aanvragen.
-
Kansspelautomaten. Voor het plaatsen van een kansspelautomaat in een horecaonderneming is een aanwezigheidsvergunning van de gemeente verplicht, voor een behendigheidsautomaat niet.
-
Muziekrechten. Bij het in gehore brengen van muziek krijg je te maken met regels van de overheid. Ook al fungeert de muziek maar als achtergrondmuziek. Je hebt hiervoor een licentie nodig die via Buma Stemra en Sena wordt geregeld.
8. Organisatie van het betalingsverkeer
Als het goed is, heb je hier bij het inschrijven bij de KvK al over de organisatie van al je betalingsverkeer nagedacht. Heb je al een zakelijke rekening geopend en wil je de boekhouding zelf doen of ga je dit uitbesteden?
9. Maak een risico-inventarisatie en -evaluatie
Om een goed arbobeleid voor je toekomstig personeel te kunnen vormgeven, moet je een overzicht opstellen van alle mogelijke risico's die kunnen voorkomen. In de RI&E beschrijf je de risico’s, de reeds ondernomen maatregelen om het risico te verminderen en welke maatregelen je nog gaat nemen.
Meer informatie of eens vrijblijvend kennismaken met PFC Horeca?
Neem dan gerust contact met ons op. Wij vertellen je graag meer over onze dienstverlening en verschillende tarieven. Daarnaast kun je altijd een vrijblijvende offerte aanvragen.