020-4414944

Horecatrends: Ben jij klaar voor 2020?

20-01-2020

Horecatrends: Ben jij klaar voor 2020?

Een nieuw jaar betekent ook weer nieuwe trends voor de horeca. PFC Horeca heeft de belangrijkste trends voor jou op een rijtje gezet.

De Horeca wordt een totaalbeleving

Voorgaande jaren was het nog belangrijk om je bord te fotograferen voor je #food Instagrampost om te laten zien dat je een echte #foodie bent. Dit jaar wordt het voor de #foodlover echter belangrijk dat ook jouw interieur instagramwaardig is.

Of dat je een totaalbeleving biedt. Zo heb je nu in Nederland een escaperoom, waarbij je op zoek moet gaan naar een verstopte bar, maar waarbij je ook meteen aansluitend kunt eten bij een gastrobar. Er komen restaurants waarbij je voor elke gang naar een andere ruimte gaat en dus elke keer een andere inrichting hebt.

Mocht je hier geen ruimte voor hebben? Geen probleem! Zoek op zolder naar die oude spelletjes, stof ‘Levensweg’ en ‘Monopoly’ af en leg hem in jouw bedrijf. Want steeds meer mensen gaan jouw onderneming ook zien als een sociale gelegenheid, waarbij ze gewoon even een drankje kunnen drinken onder het genot van een spelletje en met een luxe borrelplank ernaast. Zorg er dus voor dat je kleine hapjes op de kaart hebt staan, zowel overdag als na sluitingstijd van de keuken.

Maak slim gebruik van je terras

De rokers worden steeds meer verbannen door de overheid. Per 1 april 2020 gaat er immers gehandhaafd worden op het verbod van rookruimtes in de Horeca. Om hier slim mee om te kunnen gaan, wordt jouw terras steeds belangrijker. Richt je terras zo in dat hij zowel in de zomer als in de winter functioneel is. Een groot bijkomend voordeel is dan ook dat je in de winter meer couverts aan te bieden hebt.

Technologie neemt de overhand

Overigens krijgt de technologie een steeds prominentere plek, er zijn steeds meer mensen met die mobiel of met hun smartwatch gaan betalen, dus verdiep je hier op tijd in. Bestellingen plaatsen via een app? Een must, zeker met het aanhoudende personeelstekort!

Over dat personeelstekort gesproken; motiveer en verwen jouw personeel een beetje om ze te behouden. Zeker de goede krachten, want die zij goud waard. Want 2020 wordt ook het jaar waarin oprechte aandacht en goede service hoog in het vaandel gaan staan en hoe kan je deze bieden als je niet beschikt over gemotiveerd personeel?

De menukaart anno 2020

#Food

Groente, groente en nog eens groente. Onder andere door de release van de documentaire ‘The game changers’ is Nederland zich steeds bewuster geworden van de impact van plant-based eten.

Voor 2020 is de trends dus steeds meer vegetarisch of vegan food. Verwacht dan dus ook dat groente steeds meer centraal komt te staan en dat niet langer vlees of vis de hoofdmoot van een gerecht is. Tevens komen er meer specifieke (di)eetwensen: lactosevrij, glutenvrije en eiwitrijk bijvoorbeeld.

Ook staat duurzaam en biologisch eten centraal. Klanten willen graag eten waar hun eten vandaan komt. Bij de boer om de hoek? Daar scoor je punten mee! Belangrijk is echter wel dat je dit ook duidelijk vermeld. Je kunt hiervoor je website aanpassen of nog beter, neem het op in je menukaart.

Gezond en duurzaam eten is overigens niet alleen een trend voor de high class restaurants, maar ook voor bijvoorbeeld het tankstation op de hoek of de broodjeszaak op het dorpsplein.

#Drinks

Net als in 2019 blijven de alcoholvrije variaties op dranken nog erg populair. Dus ga je verdiepen in mocktails en biedt deze aan naast de cocktails. Bekijk welke opties jouw groothandel biedt tot alcoholvrije (speciaal)bieren en wijn en sla deze in grote getale in, want alcoholvrij blijft hip.

Naast de alcoholvrije dranken komen ook luxe frisdranken in. Het liefst met weinig calorieën, natuurlijke aroma’s en geen conserveringsmiddelen. Kijk eens naar merken als Finley, Fritz-Kola en Fentimans.

Dark kitchens

Ook Dark kitchens, ook wel virtuele restaurants genoemd, worden steeds populairder. Een dark kitchen heeft alleen een productiekeuken en een bezorgdienst nodig. Geen hoge locatiekosten en mensen krijgen het gemak van luxe gerechten, gewoon thuis.

Afhaal- en bezorgdiensten

Voor afhaal- en bezorgdiensten is het belangrijk om zich het komend jaar te focussen op duurzame alternatieven voor plastic, want plastic is taboe. Daarnaast kunnen ze punten scoren als ze naast fastfood ook gezonde maaltijden aanbieden.

Wellicht dat in de toekomst zelfs het zelf samenstellen van eigen eten, bijvoorbeeld uit welke ingrediënten jouw burger bestaat, een must gaat worden.

Wil je jouw onderneming up-to-date houden door deze nieuwe trends te gaan implementeren, maar heb je hier te weinig tijd voor? Laat ons je helpen door het creëren van administratieve rust, zodat je jouw tijd in ieder geval niet kwijt bent aan die tijdrovende administratie.

Contact opnemen Offerte aanvragen

>>>Horecatrends: Ben jij klaar voor 2020?

Wij helpen u graag verder
Contact opnemen