020-4414944

Van het huis of uit het huis?!

12-09-2017

Van het huis of uit het huis?!

Een drankje van het huis aan bekenden aanbieden, is een aardig gebaar en voelt wellicht onschuldig. Maar wanneer dit niet goed geregistreerd wordt door je personeel en we al deze weggegeven drankjes even bij elkaar optellen, is dit vaak een hoog bedrag. Een iets minder onschuldig scenario is een medewerker die ‘per ongeluk’ geld uit de kassa in zijn sloof laat vallen of omzet in de fooienpot doet. Bij alle eerdergenoemde voorbeelden is er sprake van fraude en diefstal door je personeel, wat jou als horecaondernemer op jaarbasis veel geld kost.

Bij geen andere branche is het risico op fraude en diefstal door het eigen personeel zo groot als in de horeca. Opvallende voorraad- en kasverschillen komen dagelijks voor en veel ondernemers weten zich er geen raad mee. Interne criminaliteit, hoe kun je dit voorkomen?

1. Drankuitgifte automatisering

Het automatiseren van je drankuitgifte is een kostbare investering, maar door de tap (dit hoeft niet per se alleen bier te zijn) te koppelen met je kassasysteem, krijg je dagelijks meer inzicht in hoeveel drankjes er getapt en betaald zijn.

2. Tel de voorraden

Het kost veel tijd die je uiteraard liever aan je gasten besteed, maar probeer op de rustige momenten de voorraden regelmatig te tellen. Kloppen deze niet? Vergeet dan niet om ook de pakbonnen van de leveranciers na te lopen.

3. Camerabeveiliging

Maak je personeel op een subtiele manier bewust van het feit waar de camera’s hangen en benadruk hierbij dat dit puur is voor hun eigen veiligheid. Hierdoor zal je personeel minder snel diefstal durven te plegen.

4. Aantal fout, retour of vervallen bonnen

Bekijk geregeld het aantal fout, retour en vervallen bonnen. Is dit vaak bij dezelfde medewerker? Het is bijvoorbeeld mogelijk dat een medewerker bij het cash afrekenen een paar dranken van de rekening haalt, maar deze wel laat afrekenen door de gast.

5. Maak het bespreekbaar

Door afspraken te maken over hoeveel het personeel zelf mag drinken en kan weggeven, creëer je meer draagvlak. Het verbieden heeft namelijk een averechts effect. Stel met het hele team huisregels op waar iedereen zich aan moet houden.

Heb je het gevoel dat er binnen jouw horecaonderneming sprake is van fraude of diefstal? Bouw dan eerst een dossier op met concrete bewijsmaterialen voordat je verdere stappen onderneemt als ontslag of aangifte. Alhoewel veel ondernemers niet altijd aangifte doen, is dit wel aan te raden. Met aangifte is het niet alleen mogelijk om het gedrag van je medewerker te bestraffen, maar ook om jou als benadeelde tegemoet te komen.

Meer informatie of eens vrijblijvend kennismaken met PFC Horeca?

Neem dan gerust contact met ons op. Wij vertellen je graag meer over onze dienstverlening en verschillende tarieven. Daarnaast kun je altijd een vrijblijvende offerte aanvragen.

Contact opnemen Offerte aanvragen

>>>Van het huis of uit het huis?!

Wij helpen u graag verder
Contact opnemen