020-4414944

Wat houdt de werkkostenregeling (WKR) in?

19-12-2017

Wat houdt de werkkostenregeling (WKR) in?

Sinds 1 januari 2015 is de werkkostenregeling (WKR) verplicht voor alle werkgevers. De werkkostenregeling is van toepassing op alles wat je aan je werknemers vergoedt, verstrekt en ter beschikking stelt. Extra's die je aan je medewerkers geeft moeten binnen een vast budget blijven. Ga je over dit budget heen, dan krijg je een naheffing van 80% die kan oplopen tot duizenden euro's. In onze ogen onnodige kosten en daarom leggen we je graag uit hoe deze regeling werkt en waar jij als horecaondernemer rekening mee kunt houden.

Elke horecaondernemer heeft te maken met de werkkostenregeling. Binnen de werkkostenregeling heb je een budget dat bestaat uit 1,2% van de totale loonsom van alle medewerkers. Dit budget heet de vrije ruimte en kun je besteden aan onbelaste vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen voor je medewerkers.

Maaltijden

Een maaltijd is altijd loon. De kosten hiervoor vallen dan ook onder loon voor de werknemer of onder eindheffingsloon. Hier zijn uiteraard uitzonderingen: als een medewerker tussen 17.00 en 20.00 uur niet thuis kan eten omdat hij of zij aan het werk is, valt de maaltijd onder een vrijstelling en hoeft deze niet belast te worden.

Werkkleding

Horecapersoneel krijgt vaak bedrijfskleding zodat iedereen er netjes en herkenbaar uitziet. Vergoed (werknemer schaft de kleding zelf aan) of verstrek (werkgever geeft dit aan de medewerker, waarna deze eigenaar wordt) jij als werkgever de kleding, dan kan dit niet onbelast. De kosten vallen onder het loon van de werknemer of onder eindheffingsloon binnen de werkkostenregeling. Stel je de kleding ter beschikking, dan gelden er andere voorwaarde. Blijft de kleding achter op de werkplek of is de kleding voorzien van een zichtbaar bedrijfslogo, dan is de bedrijfskleding onbelast.

Zo maak je je werkkostenregeling inzichtelijk
  1. Kies een manier om de werkkostenregeling bij te houden
  2. Bereken je vrije ruimte (1,2% van je totale fiscale loonsom)
  3. Maak een schatting van je totale kosten
  4. Breng in kaart welke vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen je hebt
  5. Bepaal welke kosten binnen de werkkostenregeling vallen
  6. Check deze cijfers elk kwartaal om verrassingen te voorkomen.

Meer informatie of eens vrijblijvend kennismaken met PFC Horeca?

Neem dan gerust contact met ons op. Wij vertellen je graag meer over onze dienstverlening en verschillende tarieven. Daarnaast kun je altijd een vrijblijvende offerte aanvragen.

Contact opnemen Offerte aanvragen

>>>Wat houdt de werkkostenregeling (WKR) in?

Wij helpen u graag verder
Contact opnemen