020-4414944

Zo maak je een goede menukaart

06-03-2020

Zo maak je een goede menukaart

De ideale menukaart is lastig te definiëren. Iedere horecaondernemer moet zijn of haar eigen keuzes maken. Een goede menukaart maken begint bij het nadenken over het design en de tekst op de kaart. Als je dat goed doet kun je de keuze en bijverkoop van gerechten en daarmee de winstgevendheid van het restaurant beïnvloeden.

Gebruik geen eurotekens

Vermijd het gebruik van teveel symbolen en daarmee onrust in het menu. Eurotekens (€) geven een gevoel van waarde en daarmee ook een kostenbewustheid (= duur).  Geen hele bedragen? Gebruik dan ,95 of ,99 na het getal. Dit zorgt ervoor dat het bedrag voor de komma als minder duur wordt ervaren.

Voorkom keuzestress

Less is more, toch? Terwijl iedereen denkt dat een zo vrij en groot mogelijke keuze het meest gewenst is, hebben kenners daar toch een andere mening over.  Uit onderzoek blijkt dat kan het lezen van meer dan 7 gerechten achter elkaar stress veroorzaakt omdat het moeilijk kiezen is. De beste oplossing is om een bescheiden menukaart te hebben maar met de lekkerste gerechten uit de keuken. 

Rechtsboven op de kaart

Met eyetracking methodiek is onderzocht hoe de ogen van de gast over het menu schieten. Gasten starten altijd rechtsboven, schieten dan van links naar rechts en via de laatste alinea eindigen ze uiteindelijk ook weer bovenaan. Zet je specials specials of gerechten die voor een hoge marge zorgen rechtsboven in een afwijkende tekst op het menu te zetten.

Apart dessert menu

Zet de desserts niet op het menu maar op apart dessertmenu. Dat voorkomt dat gasten gaan rekenen, waardoor ze besluiten om uit kostenoverweging het dessert over te slaan. Het apart presenteren van een dessertmenu geeft bovendien een extra contactmoment met de gast en daarmee de gelegenheid om het toe te lichten.

En nu?

Nu is het natuurlijk zo dat niet alle bovenstaande tips even goed bij jouw restaurant passen. Zorg ervoor dat je de voor jouw bruikbare tips meeneemt en de overige tips in je achterhoofd houdt. Kijk hoe deze tips passen binnen jouw restaurant, je doelgroep en je doel.  Wil je dat wij een keertje met je meedenken? Neem dan gerust contact met ons op.

Contact opnemen Offerte aanvragen

>>>Zo maak je een goede menukaart

Wij helpen u graag verder
Contact opnemen